Aanvankelijk lezen - Maak leren lezen leuk

Leren lezen; een cruciale vaardigheid

Leren lezen kent geen biologische oorsprong maar is een culturele vaardigheid. De ontwikkeling van deze vaardigheid gaat daarom doorgaans niet vanzelf. Leren lezen is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk leven omdat in onze samenleving geschreven taal een belangrijke plaats inneemt. Het is dus verstandig om in de kleuterperiode actief en gericht met klanken en letters aan de gang te gaan. In deze periode wordt het fundament gelegd voor het leren lezen. Lezen is ook heel belangrijk omdat bij veel vakken op school teksten een grote rol spelen. Als kinderen niet vlot en nauwkeurig kunnen lezen, zullen ze ook niet in staat zijn kennis te verwerven op allerlei andere terreinen. Maar lezen is niet alleen een noodzakelijke vaardigheid, het is ook iets waar je veel plezier aan kunt beleven.

Lezen en woordenschat Groep 2

Taalontwikkeling bij jonge kinderen

Een taal leren gebeurt door communicatie met anderen. Opvoeders en andere volwassenen met wie kinderen in aanraking komen, leren vaardigheden als luisteren, spreken en woorden geven aan voorwerpen. In de eerste vijf jaar van hun leven leren kinderen een compleet taalsysteem. Ze leren een groot aantal woorden, maar ook hoe deze te ordenen in zinnen. Vooral tussen het derde en vierde levensjaar groeit de woordenschat explosief. Ook wordt in deze periode de basis voor grammatica gelegd.
Zodra een kind naar school gaat wordt het daar gestimuleerd de taalvaardigheden uit te breiden, maar het is ook belangrijk thuis aandacht te besteden aan de ontwikkeling van deze vaardigheden. Op welke manieren kun je nu het best kinderen stimuleren in hun taalontwikkeling?

Taalontwikkeling bij jonge kinderen

Spelenderwijs leren

Op de peuter- en kleuterleeftijd beleeft een kind de wereld als magisch. Herinnering, fantasie en werkelijkheid lopen door elkaar heen. De manier van denken op deze leeftijd wordt magisch genoemd omdat dit nog niet gebonden is aan de regels van de realiteit. Deze fase van magisch denken is heel geschikt om op een leerzame maar vooral leuke manier met taalontwikkeling bezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan poppenspel, toneelstukjes, voorlezen uit prentenboeken en versjes aanleren. Allemaal activiteiten waarbij je een kind stimuleert de fantasie te gebruiken maar ook met taal bezig te zijn.

Hieronder een aantal tips voor spelenderwijs met taal bezig zijn:
- Neem de tijd voor een gesprek met een kind. Reageer rustig op wat het zegt;
- Verwoord wat je doet. Door tijdens het spelen te verwoorden wat je doet stimuleer je de taalontwikkeling en vergroot je de woordenschat;
- Speel samen taalspelletjes en doe dat met plezier. Spelen met taal kan altijd en overal. Probeer bijvoorbeeld bij iedere letter van het alfabet een dierennaam te verzinnen, maak samen rijmpjes of zing samen;
- Kies samen met het kind een boek uit om te lezen. Stel je kind tijdens het voorlezen af en toe vragen zodat het goed bij het verhaal betrokken blijft. Leg ook de betekenis van moeilijke woorden uit en laat het kind na afloop het verhaal navertellen.

Letterspellen en voorleesboeken

Een goede basis

Door al deze bezigheden wordt een goede basis gelegd voor het zogenaamde aanvankelijk lezen. Zodra een kind in groep 3 komt, wordt begonnen met het leren lezen. Het doel van aanvankelijk lezen is dat kinderen op een redelijk tempo hardop kunnen lezen. Het gaat daarbij nog om eenvoudige woorden waarbij ze onder andere onderscheid leren maken tussen lange en korte klanken en inzien dat woorden daardoor een heel andere betekenis krijgen.

AVI Start boeken

Ben je op zoek naar een AVI-leesboek van één van de 12 AVI-leesniveaus? Ga dan naar het overzicht van alle AVI-leesboeken.
Hier vind je ruim 300 AVI-boeken. De AVI-boeken zijn zowel op groepsniveau als op AVI-niveau ingedeeld. Naast AVI-leesboeken hebben we voor de afwisseling ook AVI-stripboeken. Veel leesplezier!

Scroll to top